Pályaorientációs nap alsó tagozatosoknak

Nyomtat
7

Pályaorientációs napok az országban és városunkban Kiskunmajsán is.

 

 

 Minden évben csoportok látogatnak el hozzánk a - Kiskunmajsai Városi Könyvtárba -, hogy a tanuló ifjúság, a kíváncsi ovisoktól az iskolán a középiskolásokig – megismerkedhessen a könyvtárak működésével és a könyvtárosi pálya /hivatás sokoldalúságával. Az idei évben gondoltak egy merészet a városunk egyik iskolája és az intézményünk munkatársait – könyvtárosokat – hívták el magukhoz rendhagyó módon. Volt már korábban is kitelepedési akciók az Edukációk kapcsán is, de most „hátamon a házam – azaz váram a könyvtáram! „szlogennel – szó szerint próbáltuk átadni több, mint 200 diáknak, miért is jó könyvtáraknak lenni egy-egy településen? Miért is jó oda járni? S miért is jó ott dolgozni, könyvtárosként?

Köszönjük szépen a meghívást az Arany János Általános Iskola Pályaorientációs napjára.

Nagy öröm ez és megtisztelő, hogy a város könyvtárát, annak működését a könyvtárosok munkáját és az olvasás, tudásgyarapítás, műveltség bővítését bemutathatjuk. Városunk kulturális sokszínűségét.

Segítő hivatás a könyvtárosok munkája. A kultúrát a tudományt a művészeteket, az ismeretek tárházát próbáljuk egy életen át továbbadni, a különböző munkaterületeken dolgozó szakkönyvtárosokkal együtt. Mi vagyunk a láthatatlan közvetítők. Munkánk színes, sokoldalú, összetett világ. Nyitottnak, empatikus attitűddel és alapvető „magas „/széles műveltséggel, tájékozottsággal kell rendelkezni, hogy a könyvtárhasználók arzenálját segíthessük, minden helyzetben.  Az esélyegyenlőség alapvető értelmében. Minden korosztálynak biztosítunk tematikus órákat és jeles napokkal, hagyományőrzéssel, valamint könyvtárhasználati - ismereti órákat, foglalkozásokat. Közösségeink egy része önszerveződő, másoknak klubok, szakkör formájában adunk lehetőséget a szabadidő hasznos eltöltésére. A diákoknak, kutatásban egyéb ügyintézésben biztosítunk IKT eszközöket, helyben tanuláshoz. Vetélkedőket, versenyeket, ismeretterjesztő napokat, heteket tartunk. Élményhez juttatva - közönségtalálkozókat és könyvbemutatókat – ismert szerzőkkel, írókkal, költőkkel, közéleti személyekkel, művészekkel, előadókkal, tudományos területeken éppúgy, ahogy a helyi értékek bemutatása is fontos és továbbadó a helyismereti tudásbázisunkkal együtt. De a fiatalok kedvenceit, mint sportolók és zenekarok, énekesek, tini példaképekre is figyelünk – az élmény legyen közös. Az ismeretterjesztésben a prevencióra is nagy hangsúlyt fektetünk. Ebben segítség a partnerintézményeink és civil szervezetek is.

Oktatási, egészségügyi, szociális intézmények mellett partnereink a civil szervezetek, egyesületek, alapítványok. Az alapvető funkciót és sztereotípiát már igyekeztünk feloldani, hogy a könyvtárban csak olvasnak a könyvtárosok és csak elég bejönni könyvet kölcsönözni. Közösségi térként a felsoroltak mellett, színes, kreatív, precíz munkákat igényel a könyvtárosok munkája. Nem véletlenül bababarát, családbarát és zöld könyvtár is a programjaink része, illetve az erre tudatosan kialakított terek, öblök, gyönyörű zöld udvarunk pihenőpadokkal, most avatott Irodalmi sétaTÉR-rel és MESEpont-tal.

Gyes-en lévők, nyugdíjasok, egyedülállók találkahelye, ahol a beszélgetés mellett a friss magazinokat, újságokat is átlapozhatják, könyveket ajánlunk, készítünk segítően össze. Társadalmi szerepvállalásunk a sok önkéntes kitelepedés a város rendezvényein és a kistérségbe való olvasásnépszerűsítő programjaink foglalkozásaink. A hátrányos helyzetűek -nek kis időre „menedék” és segítő hely a könyvtár, mint számítógéphasználat és a könyvekhez való használat biztosítása. Figyelünk olvasónk mentális jóllétére -ezért meghallgatjuk ős segítjük a hozzánk fordulókat.   A tehetséggondozás az oktatási intézményekkel való régi jó kapcsolat jó mintája.

Könyvtárunk 4 szakalkalmazottal működik jelenleg és egy technikai személyzettel.

A városban működő városi könyvtárban a könyvtárosok munkája röviden és tömören, hiszen minden munkatárs elmesélte és elmondja sokkal színesebb és kiteljesedettebb a saját munkaterülete -élőszóban. Most egy kicsit a gyerekek számára érthető nyelvezettel mutatkoztunk be.

Feldolgozó könyvtáros: könyveket, rendel, beviszi a könyvtári adatbázisba, feldolgozza és kölcsönzésre kész állapottal szereli fel. Évente selejtezési munkálatokat végez és leltározást. Az állomány egységéért felel, szakmai vezetőként.

Gyermekkönyvtáros – kulturális rendezvényszervező: 0-3, 3-6, 6-14, 14-18, illetve 18-25 éves korig könyvtárhasználati, ismereti órákat tart – a tanévvel párhuzamosan. Tematikus, kézműves, mese -és olvasásnépszerűsítő, elmélyítő, fejlesztő programokat tart. Versenyeket, vetélkedőket, találkozókat szervez baba -gyermek -és ifjúsági korosztálynak – felnőtteknek és a szépkorúaknak a város lakosainak és térségének. Író -olvasó találkozókat, közönségtalálkozókat, Helyi Alkotókat és Értékeket bemutató esteket rendez, fiatal Tehetségeket mutat be.  Szakköröket, klubokat, táborokat, Szünidei programokat. Kapcsolattartó és programszervező. A gyermek - és ifjúsági részleg vezetője, felelőse. Könyveket ajánl, kölcsönöztet, és segítő képzettségével rendelkezésre áll a kéréseknek. Programszervezőként marketing munkálatokat végez és gondoz a könyvtáron belül és kívül -különböző platformokon. Online tartalomgyártó. Média tartó. Gondozza a könyvtár és programjainak városi, kistérségi és országos programjait, ünnepeket és hagyományokat ad át, ismeretekkel bővíti a látogatók tárházát. Élménykönyvtár legyen minden korosztály számára. 

Olvasószolgálatos könyvtáros: tájékoztat, naprakész információkkal áll rendelkezésre, könyvcsomagokat állít össze és könyvtárközi kölcsönzéssel segíti a használókat. A használóknak segít az online ügyintézésekben, nyomtat, szkennel, fénymásol. Adatbázisokban otthon van és azonnal ad segítő tájékoztatást. Statisztikát vezet és gazdasági ügyvitellel foglalkozik. A könyvtár honlapjának és közösségi oldalának gondozója – webmester. Könyvajánlókat készít, előjegyzést, hosszabbítást, beiratkozást. És minden betérőnek, telefonálónak e-mailes kérésnek eleget tesz, szóval százkarú és digitális agya van – mondhatnánk viccesen, pedig képesség és nagyon is fontos attitűd, a tanultak melletti használat a mindennapokban. Kommunikatív és tájékozott.

Helyismereti könyvtáros: a helyismereti gyűjtemény kezelője, gondozója. Figyeli és begyűjti a helyi, térségi és megyei híreket, tartalmakat. Helyismereti körben beszerzi a megjelent dokumentumokat és feltárja. Archiválja és digitalizálja a megjelent helyismereti anyagokat folyamatosan. Kutatómunkát végez és segíti a helytörténettel kapcsolatos kutatásokkal foglalkozó szakembereket, diákokat.

Feltölti folyamatosan a könyvtár helyismereti oldalára a feldolgozott anyagokat, kronológiai sorrendben és az ETO rendszer szabályai szerint. Kapcsolattartó más helyismereti könyvtárakkal és kistérséggel. Helyismereti foglalkozásokat, tematikus órákat tart több korosztályban és segít, közreműködik a helyismereti kiadványok háttérmunkálataiban. Jeles napokat szervez és helyismereti, kortörténeti, könyvtártörténeti kiállításokat. Munkája szerves része a könyvtáraknak. Helyismereti részleg működése naponta izgalmas kincseket és felfedezni valót rejt sok kis helytörténeti kis tudós és nagytudósok között.

A Kiskunmajsai Városi Könyvtár terei öblei:

Rendezvényterem, tágas, világos, alkalmas foglalkozáshoz, képzéshez, konferenciákhoz, workshop, közönségtalálkozókhoz, koncertekhez, klubok és szakkörök tartásához, mozgásos klubok, beszélgető és olvasó klubok stb. működéséhez, versenyek, vetélkedők, alkotás élményórák lebonyolítására.  Alakítható tér, funkcionálisan. Egyénileg és csoportok részére.

Gyermek - és ifjúsági részleg – meseterem -játszóházzal – bábszínházzal, lelátóval, kézműves részleggel, kreatív műhellyel, babakuckóval és mini tornával. Baba -mama területtel.

Helyismereti gyűjtemény részleg – állandó mini tárlattal, kutatótérrel, IKT eszközökkel.

Kölcsönzői tér – olvasó sarok – tini sarok – kuckók, babzsákos öblök, beszélgető terek, világos, zöld terek, számítógéppark és tv -sarok, mini teázó magazinokkal, szolgáltatótérrel.

Arcképcsarnok -Vendégeink voltak – állandó kiállítás, folyamatos bővítéssel

Zöld oázis udvar: zenélő udvar, irodalmi terasz, alkotók és táborok, piknik tali helyszín.

Így látható, hogy a könyvtárosok munkája sokoldalú, színes és precíz munkabírást igényel.

Elhivatottak az olvasás és az irodalom, valamint a könyvek tartalmának megismertetésében, hogy mindenki megszeresse és megértse, az olvasás és a könyvek használatának birtokában tehet szert tudásra, könnyebb a tanulás és motiváció a közösségi élet felé - szabadidős tartalmakkal a könyvtárak bevonásával, mindennapjainkban.

A könyvtár és könyvtári munka népszerűsítését -köszönettel vállaljuk és örömmel megyünk.

A gyermekek számára a korosztályuknak megfelelően igyekszünk színes prezentációval, tudáspróbával, játékos interaktív meserészletek beiktatásával, no meg szakmai részek beiktatásával, mint az ETO -rendszer vajon mi és hogyan működik szerte a világ könyvtáraiban? -  megismertetni és kíváncsivá tenni, inspirálni a kisdiákokat és a szülőket, érdeklődőket a könyvtáros igen is szép és ma már színes, sokoldalú hivatás. Kipróbálhatja magát mindenki a tavaszi nyílt napjaink alkalmából, illetve önkéntességi szolgálat teljesítése közben. És diák munkásként is fogadunk benneteket.  Addig pedig találkozzunk a könyvtárban, ahol jó lenni.

Könyvtárba mentem, gyere utánam! – Ugye milyen menő?!  És nemcsak azért, mert a Shakespeare összest, vagy a Valentin napi idézeteket itt kiválogathatod. Légy magad az író, költő -olvass sokat – és légy szabad. A fantáziád szab határokat! Lépd át és gyere hozzánk. Mi itt vagyunk könyvtárosok, nap, mint nap.  Tudás -érték - közösség. Ahol jó lenni!

Várunk csoportokat a szokásos szolgáltatásaink és programkínálatunk mellett, a Pályaorientációs napok keretében minden érdeklődőt. Információ: www.vkmajsa.hu és bejelentkezés: 06 70 510 8074

Könyvtár munkatársai

Folyt köv. Képes beszámolók, élményekkel

Arany János Általános Iskola alsó tagozat:

Résztvevő osztályok és pedagógusok, segítő közreműködők:

Intézményvezető-helyettes: Patyi Zoltánné Évike

Pedagógusok: Rávainé Fülöp Beatrix, Ancsa-Molnárné Nyerges Katalin, Gulyás Ágnes, Csótiné Korda Éva, Kitl Valéria, Faragóné Csomor Szilvia, Maximilián Tóth Mária, Pálfi Edit, Csonka Anita, Nagy-Pál Anita – pedagógusok és a kisegítő pedagógus asszisztensek munkáját köszönjük.

Pedagógus asszisztensek: Kocsis-Tóth Georgina, Fodor Vivien

dr. Törökné Kuklis Edit és Mózer Gyuláné könyvtárosok előadása

Arany János Általános Iskola 1.c osztály 

1  2 3

4 5 6

Arany János Általános Iskola 1.a osztály

 1 2 3

4 5 6

Arany János Általános Iskola 2.b osztály

1 2 3

4 5 6

Arany János Általános Iskola 3.c osztály

1 2 3

4 5 6

Arany János Általános Iskola 4.a osztály

 1 2 3

4 6 7

8 9